King Kong (2005)

Den arbetslösa skådespelerskan Ann Darrow nappar på regissören Carl Denhams vansinniga projekt att leta upp en mytisk avlägsen ö för att göra en film. Väl där upptäcker de att verkligheten överträffar alla tidigare föreställningar. När Carl planerar att utöka filmprojektet till en större affärsidé lär han sig snart att man inte ostraffat leker med naturens krafter...



Först och främst vill jag säga att denna film är för tok för lång och jag somnade även till denna två gånger innan jag lyckades hålla mig vaken under hela filmen. Jag kollade även på extended och de kanske inte var de smartaste när den versionen var 3h och 20min lång, så nästa gång jag ger mig på King Kong får de bli den "vanliga" versionen som förhoppninsvis är i alla fall minst en halvtimme kortare.

Filmens handling går framåt väldigt lugnt och det är ett väldigt simpelt koncept. För lugnt för min smak, tar ju ungefär en timme innan de faktiskt kommer fram till ön och innan de är det ganska tråkigt. Vi får främst lära känna alla karaktärer under den första timmen och det är sen det drar igång och visar sig vara ett ganska hyffsat äventyr.
Ann (Naomi Watts) blir kidnappad av Kong som ni säkert förstår är jättegorillan. Här trappas tempot upp rejält och det börjar bli riktigt spännande, tills tempot avtar igen och det går fruktansvärt lugnt och sakta fram igen, långt ifrån lika dryg som början men man hade velat haft lite mer tempo.

Denna film är först och främst otroligt snygg! Med fantastiska specialeffekter och anmationer, Dödskalle ön visade oss riktigt fina miljöer blandad med snygga animationer av bland annad dinosarier. Och jag gillare verkligen att det utspelade sig på 30-talet för vi får se fina New York miljöer och musiken var verkligen "30-talig" så där träffade Peter Jackson verkligen rätt.

Och egentligen skulle man kunna säga att detta är en kärlektshistoria kontrat med triangeldrama. Kong blir kär i Ann och Ann är kär i Jack (Adrien Brody) och jag hejade faktikst på Kong där i slutet och jag tyckte faktiskt att det blev lite sorgligt.
Känns också som att filmen är indelad i tre delar, först när de ska ta sig till ön och de spelar in en film där på båten, sen får det en helt annan vänding när de är på ön och sen vänder det ännu en gång när de kommer till New York, men vi får följa en röd tråd genom alla delarna så Jackson gjorde detta väldigt skickligt.

Skådespelerna i filmen, Naomi Watts, Jack Black, Adrien Brody, Andy Serkis med mera passade väldigt bra i sina roller och jag tycker nog att kvinnan gjorde bäst ifrån sig i denna film, med Jack Black tätt bakom.

Sen så kan man ju undra hur de tänkte när de tog med sig en jätte gorilla till New York, det kan ju faktikst inte sluta på något annat sätt än kaos och därför blir allt väldigt förutsägande. Och hur fick de ens med sig denna jätte gorilla till New York, varför fick vi aldrig se de? Och så fann jag det väldigt ologiskt när Kong gled runt på is och ramlade och hade sig utan en spricka i isen, han måste ju väga ett antal ton lixom.

Filmens främsta svaghet är främst längden och denna film är väll även känd för att vara väldigt lång. Och som jag sa fanns det väldigt snygga effekter och animationer men ibland kunde jag känna; Räcker det inte nu? Vi har förstått att filmen är full med snygga effekter men vi börjar bli mätta nu tack.
Produktionen får fullt betyg från min sida och filmen är en hyffsad äventyrsfilm som jag kan tänka mig att se igen, dock inte extended version.
6/10

Kommentarer
Lina säger:

Jag trodde du skulle såga den eftersom den var ett sömnpiller, men där ser man. Även sömnpiller kan vara bra =)

Svar: Haha ja! Men i helhet så var den bra :D Får skylla på att jag var väldigt trött de gångerna jag somnade ;) Hör av dig när du också kollat igenom den, vill höra vad du tycker! :D
erika

2012-12-02 | 17:36:51
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/
Lina säger:

SV: Det ska jag göra men det lät ta tid =)

Svar: Vilken tur att jag inte har bråttom :D
erika

2012-12-02 | 18:35:03
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback