The Dark Knight Rises

Det har gått åtta år sedan Batman försvann i natten och samtidigt förvandlades från hjälte till flykting. Genom att ta på sig skulden för Harvey Dents död offrade Batman allt som han och poliskommisarie Gordon hoppades skulle vara för allas bästa. Lögnen fungerade ett tag eftersom kriminaliteten under antibrottslagen "Den't Act" sjönk dramatiskt. Men allt kommer förändras då den kvinnliga inbrottstjuven Selena Kyle gör entré med både inbrott och en annan agenda i tankarna. Samtidigt smider den maskerade terroristen Bane planer på hur han ska förgöra Gotham City en gång för alla. Batman tvingas ur sin exil för återigen rädda Gotham från ondskans krafter.

Jag vet helt seriöst inte vart jag ska börja nu när jag ska skriva om denn film. Men jag tänker börja med det få negativa jag kan hitta i denna film.
Miranda Tate (Marion Cotillard) var där, sen var hon där, sen var hon där igen. Ja hon var lite överallt där i slutet. Jag vet inte om det är meningen att det ska vara så, ni som har sett filmen förstår vad jag menar, jag vill inte spoila något här så ni får faktikst kolla på filmen om ni vill veta vad jag menar.
Vad hände med Bruce Enterprises?
Ja, det här är det enda negativa jag har att påpeka om denna film. Jag här läst mycket på internet om massa ouppklarade frågor och blablabla, men jag bryr mig faktikst inte ett skit om det för i min mening är denna film helt perfekt.

Batman trilogin kunde inte fått något värdigare avslut, Christopher Nolan visar hur en film med superhjältar ska se ut och första gången jag såg denna film blev jag helt "blown away".
Filmen är ganska lång, men för mig känns det som att det håller på i max en timme. Den är spännande från den första scenen när vi får oss en härlig inledning med action ända till end credits börjar rulla och jag vill bara gråta och skrika; GE MIG MER!!!!!!!!!!
Men samtidigt vill jag inte ha mer för man ska faktiskt sluta när man är på topp och Nolan + Bale har ju sagt att deras Batman karriär är över och jag hoppas och tror att de kommer hålla det. De kan knappast göra en Batman film till som håller måttet lika högt som denna så jag hoppas verkligen att de håller sina ord, Hollywood har ju bevisat att det finns allt för många filmskapare där ute som gör allt för pengar.

Jag kan erkänna att manuset inte är lika bra som i The Dark Knight, men det är så långt ifrån dåligt och här fick vi även återvända till "The Cave" som jag klagade lite på i The Dark Knight. Vi får också träffa på några nya karaktärer John Blake (Joseph Gordon Levitt) Selina Kyle/Catwoman (Anne Hatheway), Bane (Tom Hardy) och Miranda Tate. Jag tycker alla gör ett felfritt jobb och Joseph Gordon Levitt bara växer i mina ögon varje dag som går. Tom Hardy är den perfekte Bane och det är faktikst första gången jag verkligen kan känna "fruktan" för en filmskurk, han gjorde rollen fruktansvärt bra och jag blir verkligen rädd för han. Nej, jag tänker inte jämföra Bane med Jokern för det är så olika roller men jag kan säga att Jokern är en mer genialisk och karismatisk skurk än Bane.

Scenen när Bruce äntligen återvänder som Batman och man får se jakten i tunneln ger mig verkligen rysningar. Jag kan faktikst inte förklara varför men den scenen är så fruktansvärt mäktig. Batman is finally back.
Batman har också en liten mindre roll än vad han haft i de andra två filmerna, birollerna har istället fått en liten störe plats och det gör mig inte något alls, för som jag sagt; Denna film är perfekt!

Christopher Nolan har visat ännu en gång hur en riktig superhjälte film ska se ut och ingen kommer någonsin lyckas med detta igen. Bara för att det är en film om en superhjälte måste det inte vara massor med action från börjanända till slutet, utan han fokuserar istället på karaktärerna och handlingen. Det finns säkert massa människor som saknade massa actionsekvenser men för mig gör det ingenting alls att han valt att fokusera på annat.
Han har också lyckats knyta ihop alla tre filmer på ett väldigt snyggt sätt så det får en att tro att han skrev alla tre filmer innan han började med den första. Han har en röd tråd genom alla filmerna som jag aldrig tidigare skådat, och antagligen aldrig kommer få se igen.
Hans trilogi kommer gå till historien och han har nog allas respekt för att han vägrade 3D.

Specialeffekterna är otroligt snygga och realistiska och Hans Zimmer visar ännu en gång varför han är min personliga favorit.
Kan även tillägga att trailern till detta mästerverk är nog den bästa jag sett.

Nolan har skapat en superhjältefilm som har fokus på tyngd, mörker och hur ett barns smärta kan leda till att han tar på sig en mask. Jag har aldrig sett en sån här bra film sen jag såg Pirates of the Caribbean för första gången och The Hobbit kommer aldrig slå denna flm. Årets bästa film helt enkelt.
Efter att ha sett dessa tre otroliga filmer vill jag faktikst bara säga att Marvel kan gräva ner sig någonstans.
Mästerverk
10/10 

Kommentarer
Lina säger:

4 gånger har jag startat filmen och 4 gånger har jag somnat. Detta är skräpigt värre i mina ögon och jag vet ärligt talat inte om jag kommer orka se klart den. Mr. Bat och han rosliga Bat Vocie retar ihjäl mig och Bane låter ju som Bamse själv. Selina har de mest idiotiska replikerna jag har hört och då har jag kanske bara sett 45 min av film. Usch nej, vi har helt olika uppfattningar om denna filmen, eller snarare om hela Batman serien. Värdelös säger och medan du säger mästerverk, ja vi kan ju alla inte tycka lika och tur är nog det. Hur skulle världen annars se ut?....

Svar: Nej vi kan ju inte alla tycka lika, men jag tycker det är riktigt synd att du inte gillar filmerna! :D
erika

2012-12-05 | 01:29:34
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback