American Psycho

Allt verkar perfekt, med en underbar fästmö och vänner i samhällets elitskikt. Men vad hans vänner inte vet är vad som lurar inuti Patrick Bateman, en lust för mer än status och materiella saker. Med en polis i hälarna och frestelser överallt kan inte Patrick Bateman bekämpa sina behov som leder honom in i förlustelser, girighet och det ultimata brottet; mord
 
 
Jag har faktikst ägt denna film i ca 3-4år men jag har aldrig känt något sug efter att se den, mest för att fodralet är så extremt icke tilltalande. Vem kan tycka att filmen ser bra du lixom?
Jag hade till och med gömt den bakom en rad av andra filmer där jag ställer mina "dåliga" filmer som jag aldrig tittar  på.
Men igår kväll rotade jag äntligen fram den, och den visade sig faktiskt vara bra trots det hemska omslaget.
Det är svårt att veta vilkene genre man ska klassa denna film i, men det fanns vibbar av skräck, thriller och komedi så jag skulle inte vilja placera den i endast en av dem.
Det jag gillade mest med filmen var hur sjuk Christians Bales roll var, blir helt galen av att någon har ett snyggare visitkort än honom. Man märker också tydligt hur fixerad han är av sitt utseende, filmen börjar ju med hur vi får följa hans morgonrutiner där han rengör sig och liknande, och i scenen där han har sex med prostituerade där han speglar sig ständigt och spänner sina muskler, riktigt rolig sen förövrigt.
Fanns några scener som jag gillade lite mer än de andra. När han mördar Jared Letos roll (minns inte hans namn) till exempel, han gör det på ett så fridfullt och glatt sen och pratar om musik (som han även gör fler gånger innan mord). Det är nästan som att han går igång på att prata om musik, för han kan inte sluta prata, skuttar runt lite och dansar vilket var ganska oväntat och gjorde att scenen blev lite komisk, på ett bra sätt.
En annan scen jag gillade mycket var när han är naken, i ett par tennisskor och har en motorsåg i handen för att döda en prostituerad som håller på att smita. Också riktigt rolig för att han är så galen.

Och till den dåliga, i scenen när han har sex med prostituerade för första gången så går han upp ur sängen när en av dem rör hans klocka och börjar välja verktyg, här förväntade jag mig en riktigt blodig och rå scen men istället så får vi ingen scen där alls utan det hoppar till när de är påväg och gå, och man kan se väldigt otydligt att den ena blöder näsblod (tror det var ren tur att jag lade märke till det), och sen när han träffar den ena igen så säger hon att hon hamnade på akuten efter senast och måste kanske opereras. Jaha? Vad hände då? Det enda vi fick se var att hon blödde näsblod och vi fick ingen hint på vad som kunde ha hänt heller.
Och så slutet, va?! Hade ingenting av det vi sett hänt? Var allt en dröm, önsketänkande? Eller va?!
Jag hängde verkligen inte med alls i slutet, för om han inte hade mördat någon, varför blev han då intervjuad om Jared Letos rolls försvinnande?
Mördade han ingen alls eller sköt han alla de där människorna i slutet?
Nej, jag förstod ingenting, vet inte om jag missade något för att jag knappade lite på telefonen där i slutet, eller om man ska lista ut allt själv.

Nu börjar det bli väldigt långt så det är nog dags att avrunda här, filmens handling i sig är ganska tunn men tack vare Bales insat bär han upp filmen och det är nog tack vare han att den är bra.
Filmen började väldigt bra men blev sämre mot slutet som var ganska synd.
7/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback