The Basketball Diaries

The Basketball Diaries (svensk titel:På driven i New York) handlar om Jim Carroll som spelar basket och har en lovande framtid inom just det. Men så råkar han hamna nere i träsket och allt skiter sig totalt. Även verklighetsbaserad.

 
Detta är en väldigt gripande film och man får en väldigt äkta bild av hur en heroinmissbrukare lever. Leonardo DiCaprios skådespel är strålande och jag verkligen inte förstå varför han i hela friden inte fått någon Oscarstatyett under hans briljanta karriär.
Filmen börjar med att vi får följa Jims liv där han är lycklig och vill ha en framtid i basket. Han och hans vänner Pedro och Mickey börjar sedan ta droger som leder till slut till heroin och sen går allt bara neråt för dem. De hamnar ute på gatan, inga pengar att köpa heroin för så de gör nästan allt för att få tag på några ynka mynt.
Utöver Leo så gör även de andra väldigt fina skådespelarinstatser, Mark Wahlberg för att nämna ett exempel.



Det är faktikst väldigt svårt att skriva om denna filmen, jag vet inte varför. Sådärför tänker jag göra detta kort.
Filmen är väldigt realistisk vilket antagligen är därför jag tycker om den. Och Leo bär upp hela filmen med sin insats men ändå är det något som saknas, men jag vet inte vad..
Filmen hade väldigt starka scener; När Russie (minns inte namnet men tror det var något liknande, mörkhyad lång man) hittar Jim liggnandes ute i snön och tar med han hem och inte släpper ut han ur lägenheten för att få han drogfri, Jim blir helt galen och man ser verkligen vad han lider när han inte får några droger (vet ej hur länge, man får aldrig någon blick om det handlade om en dag eller någon vecka).
Även när han går hem till sin mamma igen som kastade ut honom och tigger pengar är en väldigt stark scen, tack vare Leos skådespeleri.




Jag tror nog ganska bestämt att det är tack vare Leo som denna filmen är så bra som den är, samt att den är verklighetsbaserad. Men som sagt, gripande film, som alla borde ha sett.
7/10


Trailer: 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback