Argo

När den amerikanska ambassaden i Teheran blir stormad under den iranska revolutionen lyckas sex amerikaner fly och gömma sig bakom fiendens linjer. I denna thriller baserad på en sann historia har CIA-agenten Tony Mendez en plan för att rädda dem genom att utge sig för att vara en filmproducent och försöka smuggla ut amerikanerna som en del av filmteamet.

Argo (2012) Poster

Argo är en film jag velat sett jätte länge men det har aldrig blivit av. Och när den häromdagen vann för Best Motion Picture blev jag lite skeptikst. Merparten av "Bästa Film-vinnarna" faller mig inte i smaken så trodde att det skulle bli en dryg och lång film.

Denna film är en riktig nagelbitare, inget snack om det! Spänningen är olidig men hur den kan vara det förstår jag inte, filmen i sig är ganska lugn och går med sakta och bestämda steg framåt men ändå har jag fruktansvärt svårt att sitta still och jag ville så gärna börja pyssla med andra grejer för att tappa fokusen från filmen då den var så extremt spännande.
Lär få rynkor i förtid tack vare denna film.

Alla skådespelare gör bra ifrån sig, och tack vare hår och makeup så är karaktärerna väldigt lika de riktiga människorna. Men jag stör mig lite på att Affleck är både framför och bakom kameran, inte för att jag har något emot hans skådespeleri alls, han sin roll jätte bra. Men jag tycker det är störande i alla fall, känns som att de inte kan ge 110% i sitt skådespeleri, och inte ge 110% i regin när de finns på båda ställen.
Filmen speglar också 70-talet genialiskt, Ben Afflecks fula frisyr och skägg är klockrent, kläderna, mustacherna, glasögonen, ja det går nog inte att lura någon om att denna film inte utspelar sig på 70-talet.
John Goodman är utan marginal min favorit i filmen, han och Alan Arkin bidrar med lite komik i filmen men förstör samtidigt inte "känslan" av filmen. Bra manus heter det.

Politik är något som jag verkligen hatar men politiska filmer älskar jag av någon anledning (så länge de inte blir för patriotiskt). Och att denna film är baserad på verklig händelse gör det att den är fruktansvärt intressant. Filmen öppnas med historisk bakgrund och fick mitt intresse direkt, älskar sådana inledningar. Jag gillar också att vi får se riktiga bilder i end credits och hur de har använts i filmen.

Ben Affleck har bevisat ännu en gång hur duktig han är bakom kameran och jag hoppas han fortsätter i den karriärinriktningen. Hatten av för Affleck.
Förtjänar verkligen sina Bästa film vinster.
9/10

Kommentarer
banjooutlaw säger:

Har inte varit så sugen på denna då historien lät rätt trist men efter att jag l'ste vad du skrev om den så blev ja grymt sugen o nyfiken på den...drygt att behöva vänta 1 månad bara:/

Svar: Jag tror att man antingen finner denna film jätte trist eller jätte intressant så vi får hoppas du också gillar den! :)Du får göra som mig, ladda ner ;)
erika

2013-02-27 | 17:59:06
Lina säger:

Du höjer den upp över skyarna medan de flesta andra kallar den för medel bra. Hummmm vem ska man lyssna på?.... Men iofs, gillar du den så lär jag hata den =)

Svar: Haha ja precis! :D Men det finns i alla fall några filmer som vi båda gillar ;)
erika

2013-02-27 | 21:38:37
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/
Lina - A Film and TV Freak Like Me säger:

SV: Jo, några finns det ju, men de är allt få =)

Svar: Vem vet, kanske finns jätte många filmer vi båda gillar bara att vi inte vet om det! :DJag gillar ju Ailien iaf ;)
erika

2013-02-28 | 17:18:53
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback