Back To The Future

Steven Spielberg presenterar en oemotståndlig äventyrskomedi som accelerear långt bortom tidsgränsen, full av humor, fantasi och smittande naiv förundran. Michael J. Fox spelar huvudrollen som Marty McFly, en typisk amerikansk tonåring från 1980-talet som av en slump skickas tillbaka till 1955 i en plutoniumdriven DeLorean "tidsmaskin", uppfunnen av den galne vetenskapsmannen Christopher Lloyd.

Under den fantastiska resan bakåt i tiden blir Marty tvungen att se till att hans då tonåriga föräldrar, spelade av Crispin Glover och Lea Thompson, träffas och blir förälskade i varandra - så att han själv kan återvända till framtiden. Denna underbara äventyrskomedi i regi av Robert Zemeckis kommer att få alla att vilja ta sig Tillbaka till Framtiden gång på gång.



När jag skulle titta på denna film valde jag den mest för att den var den kortaste av de filmer som jag har liggnandes här hemma som jag ännu inte sett.
Trodde inte att jag skulle tycka om denna film men jag fann den faktikst underhållande, men vissa störande objekt såklart.

Men som sagt, filmen överraskade mig och jag vet egentligen inte varför jag gillar den, det är ju faktikst en film av det slaget som jag oftast inte gillar.
Men det här säkert något att göra med att tidsresor är inblandade eftersom jag gillar när en film inte är realistisk.

Jag tycker miljön är riktigt realistisk, nej jag levde inte på 80-talet eller 50-talet men vi får lixom se det som vi förväntar oss av de årtionden. Men ändå känns det lite "studio-känsla" över det hela emellanåt.
Jag inte riktigt säker nu men jag tror detta är den första filmen jag mågonsin ser med Michael J Fox och jag gillade honom verkligen, han passade perfekt som "Marty".
Nej, specialeffekterna är inte de bästa men filmen har ju några år på nacken så jag tänker inte kritisera det något djupare.

Visst, filmen är ganska förutsägbar. Precis som i alla andra "resa i tiden filmer" så händer det samma sak och samma problem som måste lösas. Men det gjorde inte för mycket för min del, men finns säkert människor som stör sig på det.
Och jag gillade verkligen hur de har tagit in den  klassiska låten "Go, Johnny Go", eller vad den nu heter, och har en liten "historia" om hur den låten uppkom. Kul Idé!

Det jag störde mig oerhört mycket på genom filmen var sminket. Vissa människor fick vi ju se i båda årtalen och när de skulle var äldre, måste de ju såklart se äldre ut. Så de har valt att applicera prosthetics i deras ansikten som först och främst är värdelöst gjorda, och för det andra har ett uselt "paint-job". Hade räckt med lite simpelt latex så hade det sett mycket bättre och mycket realistiskare ut.

Och den andra störande grejen: Ni vet när allt är sådär stressigt och det hänger på sekunderna. Då ska allt börja gå fel och de ska välja att göra bekännelser som de inte finns tid till och blablablabla.
Slutet av filmen bestod av sånt här och jag blir stressad, irriterad, skriker och frågar vad fan de håller på med till tv:n och klarar inte av att sitta still. 
Lixom hallå?! Finns det inte tid så finns det inte tid så håll käften och gör det ni ska istället.

En film jag gillade mycket trots vissa störobjekt. Gillade miljön den utspelade sig i och karaktärerna (för det mesta). Ser fram emot att se de andra två filmerna.
7/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback