Silver Linings Playbook

Pat, en före detta lärare har precis släppts ut från den psykiatriska anstalten där han suttit efter att ha försökt slå ihjäl sin frus älskare. Nu tvingas han flytta hem till sina föräldrar och gör allt han kan för återförenas med sin motvilliga ex-fru. På en brokig väg dit möter han mystiska Tiffany som har en hel del egna problem.

Betar av de Oscarsnominerade filmerna sakta men säkert nu såhär i efterhand, har sett tre stycker hittills och häromdagen var det dags för Silver Lingings Playbook, eller Du Gör Mig Galen som den så fult heter på svenska.

Denna film var verkligen inte alls som jag förväntat mig. Mina första intryck när jag hörde/läste om denna film var att det skulle vara ett tråkigt drama, sen såg jag trailern och då verkade det som att det skulle bli någon slags romantisk komedi istället.
Dock visade det sig att jag hade fel på båda punkterna.
Ja det är ett drama, men inte ett tråkigt drama som man plågas igenom utan filmen är charmig. Komik finns det också tack vare att både huvurollerna (Bradley Cooper och Jennifer Lawrence) är så fruktansvärt socialt okompetenta/inkompetena eller hur man nu säger, "social skills" menar jag i alla fall om någon inte fattar.

Jag gillade denna film från början till slut och den bygger mest på karaktärerna och jag har tidigare inte vart allt för förtjust i Bradley Cooper (finner inget kul i The Hangover) men det verkar som att han är lyckat vunnit mitt hjärta även han.
Filmen förtjänar verkligen alla nomineringar den fått och jag är så glad över att Jennifer Lawrence kammade hem Bästa Skådespelare på Oscarsgalan, och är en fantastisk skådespelerska och spelar "Tiffany" lysande bra.
Och kemin mellan de båda var fantastiskt bra.
Robert De Niros roll var ganska liten, men när han väl syndes i rutan gjorde han bra ifrån sig och även om han hade knytnävarna framme i en scen lyckades han med att inte göra det "maffia", ni förstår vad jag menar.

Sen måste jag tillägga att jag inte förstod den där Silver Linging grejen, jag förstod lixom aldrig ingerbörden och va de menade. Kanske går upp för mig när jag ser den textad.
Och att vi i Sverige har valt att döpa om den till "Du gör mig galen" så fruktansvärt irriterande, innan de ändrar namnen så borde de faktikst kolla på filmen och inte bara hitta på något för den titeln passar inte in på filmen för fem öre.

Jag finner inga fel i denna film, är egentligen en film som jag ogillar vanligtvis men tack vare underbara karaktärer går den verkligen hem. Om ni inte uppskattar denna film har ni dålig filmsmak helt enkelt.
Fantastisk film, fantastisk regi , fantastiska insatser och fantastisk manus.
Rekommenderas varmt till alla!
9/10



Kommentarer
Lina - A Film and TV Freak Like Me säger:

Fiffi förklarar titeln fin fint, iaf bättre än mig: http://www.fiffisfilmtajm.se/du-gor-mig-galen/

Svar: Jamen sedär!
erika

2013-03-06 | 19:46:11
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/
Lina - A Film and TV Freak Like Me säger:

Så den svenska titeln gör allt så fel, så fruktansvärt fel.

Svar: Verkligen, förstår inte varför man ens ska översätta titlar. Så onödigt och störande!
erika

2013-03-06 | 20:07:49
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/
Lina - A Film and TV Freak Like Me säger:

Precis vad jag också tycker. Och om de nu tvunget måste översätta skiten så få de ju iallafall göra det rätt, vilket de aldrig tycks lyckas med.

Svar: Håller med!Synd att de som översätter titlarna fattar det själv!
erika

2013-03-06 | 21:02:40
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback