Batman Begins

Den ursprungliga berättelsen om legenden och nattens riddare, Batman. Efter föräldrarnas död reser den desillusionerade miljardären Bruce Wayne jorden runt i jakten på metoder att bekämpa ondskan.
Han återvänder till Gotham City där han med hjälp av sin butler Alfred och forskaren Lucius Fox skapar sitt alter ego Batman och tar itu med de mörka krafter som hotar staden.


Batmans Begins visade sig vara den film som kickar igår ett mästerverk. Christopher Nolans Batman filmer visar sig vara en av de bästa trilogier som någonsin gjorts.

Idag var det första gången jag såg Batman Begins efter att ha sett den sista filmen, och de gjorde bara filmen bättre för man insåg hur bra Nolan har länkat ihop alla tre filmerna som jag inte tänkt på alls innan.
Filmen är spännande och handlingen går hela tiden framåt och man får se karaktärerna utvecklas, från en ung Bruce Wayne till en vuxen Batman.
Det är också lagomt med action i filmen, det är mot slutet det trappas upp mer och jag kan erkänna att jag tycker det är lite drygt då när Bruce blir tränas av Ra's Al Ghul/Ducard.

Scarecrow var också ett bra val som skurk i denna film, han var skrämmande och skådespelaren gjorde rollen väldigt bra, han verkade väldigt nervös när han "var sig själv" och när han fick på sig masken var det som han blev en helt annan person.

Christian Bale är perfekt som Bruce Wayne/Batman
Michael Cane är perfekt som Alfred
Gary Oldman är perfekt som Gordon
Morgan Freeman är perfekt som Lucius Fox

Nolan och Goyer som har tillsammans skrivit manuset har gjort ett fantastiskt jobb, det är också första gången vi faktikst får se i en Batman film hur han faktikst blev Batman med tanke på att Bruce Wayne är en helt normal människa utan några superkrafter.
Och jag är faktikst glad att jag inte såg denna film när den kom, för jag kan inte ens föreställa mig hur mycket de längtade efter den andra filmen innan de ens hunnit lämnat biosalongen eftersom man får en hint om vem som blir nästa skurk.
Tänk vad ovetande de var om vad som skulle komma.

Och självklart finns det något som jag inte tycker om, och det är Katie Holmes. Hon ska spela en stenhård åklagare eller något men hon är för mesig för att klara av den rollen, och hon är inte den bästa på att agera heller fick vi bevisat i denna film. Nej, de kunde hittat någon mycket bättre och jag blir även riktigt irriterad på att Bruce aldrig verkar duga för henne, hittar fel hit och dit. Det var ett klokt val att skippa henne i de andra två filmerna.

Och Hans Zimmers musik är magisk ännu en gång. Jag kan inte förstå varför han inte kammar hem en Oscar oftare.

Christopher Nolan är ett geni och ingen annan kunde ha gjort Batman så jäkla bra som han har gjort. Men filmen får inte fullt betyg då Katie Holmes är med och förstör och filmen är lite smådryg i början.
8/10

Kommentarer
Lina säger:

Jag kan inte hålla med dig om mycket men jag håller med dig om Katie Holmes som är på tok för mesig i sin roll. Men jag gillar inte heller att hon byts ut i nästa film, ska man inte ha samma skådespelare i rollen så få man fan ha död på karaktären (innan en ny sätts in för att fylla ut hennes skor).

Svar: Det kan jag hålla med om! Hatar alltid när de byter ut någon sådär men hon blev ju utbytt mot de bättre så försöker tänka förbi det. Dock borde de inte gjort de misstaget att casta henne från första början :)
erika

2012-12-01 | 19:37:58
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback