Battle Royale

Skulle du kunna döda din bästa vän? 42 ungdomar ställs inför den frågan, innan de placeras på en öde ö där de inte har något annat val än att döda, eller dödas av sina kamrater. En fullständigt grotesk situation, där den enda som kommer att lämna ön är den som har överlevt slakten efter att ha mördat sin bästa vän, pojkvän eller flickvän. Alltihop övervakas av helikoptrar och datorer under ledning av den galne läraren och "lekledaren" Kitano.

 
Här har vi kanske en av Japans med kända filmer, Battle Royale eller Batoru rowaiaru som den så fint heter på orginalspråket.
Jag hade aldrig hört talas om denna film förns jag gick i högstadiet, för då bestämde vår engelska lärare för att visa denna under en lektion. Och det var nog den stördaste film jag någonsin sett, skulle mycket gärna vilja byta hjärna med den mannen som gjorde denna film (tar för givet att det är en man, kan tyvärr inte se skillnaden på ett kvinnligt eller manligt namn i deras språk).

Denna film är brutal, läraren är totalt iskall och jag skulle nog inte vilja möta han som gör rollen. Vad går filmen ut på då? Jo att man ska överleva, för då vinner man. Låter det som Hunger Games? Jamen visst, det är vi nog inte ensamma om att tycka och det var något sånthär liknande jag hade förväntat mig av Hunger Games, så om ni blev besvikna på den filmen för att det inte var så mycket blod som ni hoppats så har ni filmen här framför era ögon att njuta av istället.
Men det är ändå inte överdrivet mycket blod, utan det är lagomt. Inga överdrivna "Kill Bill" blod effekter för att specifiera mig.

Finns vissa ljudeffekter jag kan störa mig på i filmen. När någon hugger med en kniv låter det överdrivet mycket att det låter fejkat, men det är inte en sådan big deal att jag blir irriterad på det men fortfarande onödigt för man behöver inte överdriva med sånna ljud i en sånhär film.
Och hör och häpna, de använder sig att klassisk musik i stora delar av filmen vilket gör att den faktikst blir ännu mer skruvad. Och det är även ett väldigt smart val av skaparna att använda sig av det. Stort plus!

Filmen börjar väldigt starkt, inledningen till själva "spelet" och allt sånt där, men det blir lite för mycket "kärleksdravel" senare, inte lixom så att det blir en kärlekshistoria, men så fort någon dör ska den förklara att den var kär i någon och blablabla, denna film ska handla om att döda, skippa kärleksnacket!
Och den "roligaste" scenen (om det är tillåtet att uttrycka sig så) måste vara när tjejerna löper amok när de har lagat mat. Scenen är så ironisk men samtidigt inte, ni som sett filmen förstår mig nog skulle jag tro.

Detta är en brutal film som inte är full av splatter. Idén är genialsik och orginell. Ingen film man behöver sitta stirrandes framför för att hänga med så om du vill kolla på en film för att underhållas så rekommenderar jag verkligen denna. Och man får se en otroligt bra skådespelarinsats av han som spelar läraren. Om du tidigare bara sett manga och skräck från japan så tycker jag du ska se denna, tycker egentligen alla ska se denna.
6.5/10

http://cdon.bloggportalen.se/vote?option=19 GLÖM INTE ATT RÖSTA :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback