Contact

Dagens spännande äventyr är att vi får kontakt med livet bortom jorden, nu kommer det till rutan med en känsla av undran och en bländande syn fara som sträcker ut sig till yttre av rymden och fantasin.

Jodie Foster är astronomen Ellie Arroway, en vetenskapskvinna. Matthew McConaughey är den religiösa Palmer Joss, en man full av tro. De är mitt emot ett spektrums slut - och plötsligt deltagare på världens scen när nedräkningen till mänsklighetens största resa börjar. Kraftfullt, spännande och känslomässig, ansluter kontakterna sig.



Förväntade mig inte mycket av denna film då jag tycker att del flesta "kontakt med utomjordningar" filmer brukar spåra ur och bli väldigt löjliga. Men denna lyckades hyffsat bra med att inte bli för löjlig, dock så hade ju även denna film sina löjliga stunder men övertaget var bra.

Det första jag verkligen inte gillar i denna film var att de var tungen att blanda in religion mitt i allt. Nej jag har inte emot om någon är troende men jag tycker det är så förbaskat tråkigt så om jag sätter på en sci-fi film vill jag faktikst inte att det ska handla om religion. Nu hade jag kanske anat att det hade inehållit det om jag faktikst läst baksidan på filmen, men mycket sällan jag gör det så antar att jag får skylla mig själv.

Själva storyn var väldigt bra, men filmen är bara halvdan i mina ögon.Det känns som att det är för mycket inklämt i början så att filmen inte hinner med, därför känns det ganska stressigt.
Men det jag främst gillar med denna film är slutet, jag vill inte spoila något men slutet skiljer sig väldigt mycket från de felsta slut i en sån här film.

Nu är ju denna film från sent 90-tal så man kanske itne ska allt för höga förväntningar, men vissa specialeffekter var sjukt dåliga. En snubbe som är i rymden som flyger runt där ser fruktansvärt löjligt ut så att jag till och med skrattade lite.

Filmhet i helhet är hyffsad tills själva rymden scenerna. Det är då det är löjligt. Kan bli lite spoilervarning risk nu; Jag tycker de kunde skippa den biten och istället kunde Jodie Fosters karaktär återberätta det hela, för i min mening behövde vi inte alls ha haft de där scenerna för de är inte det minsta trovärdiga heller eftersom specialeffekterna inte är på topp.

Och sen så finns det ju även lite kärlek i denna film precis som alla andra filmer i hela världen typ. Men här är den riktigt klen, trog ett tag för mig att faktiskt fatta att de skulle spela kära i varandra, så personkemin mellan Jodie Foster och Matthew McConaughey kanske inte är den bästa vi fått sett på film.
Jodie Foster gör sin roll väldigt trovärdig och jag tror detta är den tredje film jag någonsin sett med henne så visste inte vad jag hade att förvänta mig. De andra skådespelarna gör och en jättebra insats men jag måste faktikst ta upp William Fichtner. Jag tycker så fruktansvärt synd om människan (på riktigt), gång på gång får man se han i stora produktioner men aldrig får han sitt genombrott, han kanske inte alltid har stora roller men jag tycker alltid jag ser han dyka upp någonstans och jag tycker han är en riktigt bra skådespelare så kan inte förstå varför han inte blir mer uppskattad än vad han är.

Jag skulle kunna tänka mig att boken som denna film är baserad på är bra för att man antagligen slipper det där löjliga på ett annat sätt.
Filmen är okej, jag hade förväntat mig mycket mer, men tror jag hade gillat den mer om de hade skippat det där löjliga vi fick se.
5/10



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback