Pirates of the Caribbean - Svarta Pärlans Förbannelse

Nu ni är det tävlingsdags på CDON, förhoppningsvis har jag lite tur och får mig ett pris. Ingenting är ju faktikst omöjligt.

Ni som inte sett filmen kan klicka in er HÄR för bluray format, och ni som ännu inte uppdaterat er till bluray kan klicka HÄR för DVD versionen. Eller varför inte klicka HÄR eller HÄR för att köpa de tre första i en snygg box? När ni klickar på någon länkg kommer CDON upp  i ett nytt fönster så är det bara att köpa den.
Och ni som har vart snälla i år kan även skriva in koden någon av dessa koder som CDON har ute just nu för lite extra rabatt:
FRIFRAKT2012 = Frifrakt
XMAS2012 = 50kr
CHRISTMAS = 50kr
xY6yFWQd = 20% film
xY2cdX2K = 20% film

Varför tycker jag att jag förtjänar denna fina vinst då?
(Presentkort på 15 000kr) Jo, CDON är den butik jag spenderar mest pengar på varje år. Så om CDON skulle ge mig detta presentkort skulle de ändå inte gå back på det eftersom jag kommer handla precis som vanligt ändå.
Jag vill inte få detta presentkortet bara på grund av pengarna det är laddat med, jag vill ha detta presentkortet för att kunna köpa de filmer jag inte velat lägga mina egna pengar på. Jag vill kunna upptäcka filmer jag aldrig sett förut eftersom det är min största hobby.
Så snälla, lägg din röst på mig. Det skulle betyda så mycket.

RÖSTA PÅ MIG:

 Rösta på mitt bidrag!

e
ller så kan ni klicka på denna länk: http://cdon.bloggportalen.se/vote?option=19

H
andling
Johnny Depp gör huvudrollen i Disneys actionfyllda piratäventyr som är mer storslaget än någonsin i detta fantastiska format. Kliv ombord och följ med när den legendariske piratkaptenen Jack Sparrow slår sig ihop med den unge svärdsmakaren Will Turner för att rädda en guvernörsdotter undan ett gäng blodtörstiga piratvålnader.
 


Nu mina kära vänner, ska jag äntligen recencera denna underbara film. Filmen som jag har sett minst 200ggr, filmen som jag kan replikerna utantill, filmen som jag sett så många gånger att jag upptäcker en person som inte bör vara där fast han bara syns i en milisekund, filmen som jag har gjort flera skolarbeten på, filmen jag pryder mitt rum med.
Ja världens bästa film helt enkelt, självklart pratar jag om Pirates of the Caribbean - Svarta pärlans förbannelse.
 
Skådespeleri
Varför älskar jag denna filmen då? Jo, det är genialiskt. Johnny Depp har skapat en fantastiskt karaktär som ingen någonsin kommer glömma. Disney ifrågasatte varför han verkade spela honom som full, bög.. ja de var ganska tveksamma med andra ord. Men när filmen hade premiär visade Depp vart skåpet ska stå.
Han gav oss en karaktär vi aldrig sett förut och vi alla föll nog för hans charm. Redan från den scenen han presenterades i visste vi att vi skulle få vänta oss något storslaget.



De andra rollerna då? Jo de är också fantastiska.
Min favorit efter Captain Jack Sparrow är Captain Barbossa, Geoffrey Rush var helt klart perfekt för denna roll, han roll är egentligen fruktansvärt ful med ett äcklande utseende, men tack vare Rush så kommer man på sig själv några gånger under filmens gång att man hejar på honom. Hans utseende är perfekt som en pirat och hans stirrande ögon passar in perfekt på rollen. Undra om han ens blinkar under filmens gång.

Orlando Bloom och Keira Knightley står för kärlekshistorian. Blooms karaktär Will Turner är precis som alla andra karaktärer Orlando Bloom gör vilket många kanske stör sig på, men det passar inte på Will Turner så jag bryr mig inte om att han är en väldigt enförmig skådespelare.
Att Keira Knightley endast var 17år när denna film spelades in kan man ha svårt att tro, visst hennes jobb kunde vart bättre i vissa scener, när hon dricker rom för att ge ett exempel. Visst nu var hon ju sjutton och hade förhoppningsvis aldrig vart full, men det är faktikst inte en ursäkt. I helhet gillar jag hennes insats, men vissa brister fanns det.

De som sticker ut bland birollerna är Pintel och Ragetti, det är också de som står för det största uppenbara humorn i filmen. Ett mänskligt Timon och Pumbaa par skulle jag säga, det är ju faktikst en Disney film detta så kanske inte allt för förvånande. Men vi har faktikst två Timon och Pumbaa par, Mullrog och Murtogg, deras roller är inte lika stora som Pintel och Ragetti, men när de två är med i bilden vet vi att vi kan vänta oss något roligt.


Manus
Manusförfattarna Ted Elliot och Terry Rossio har gjort ett strålande jobb med ett manus som tar oss frammåt med roliga repliker och spänning. fDe presenterade även sin idé för Disney i början av 90-talet, men som ni kanske förstår, fick de ingen respons. Det är i denna filmen som de har visat sitt fulla potensial, sen kan jag hålla med om att de har gjort aningen lite sämre jobb i följande filmer, största orsaken till det är ju att manuset till denna film hade blivit finslipat i 10-15år.
 


Regi
Gore Verbinski lyckades ge oss en piratfilm vi aldrig sett förut. Och i mina ögon passar den här filmen in i många olika genres; Äventyr, action, drama, komedi, fantasy, familj, skräck.. Ja, det är svårt att placera denna film i endast en genre.
Trailern för denna film är oerhört dålig, och jag skulle tro att de flesta människor hade väldigt låga förhoppningar. Kan vara en av de sämsta trailers jag sett, mååååånga minus på den.
 
Favoritscen
Tänker avsluta denna recension (som kanske istället blev lite av en hyllning) med att berätta vilken min favoritscen i denna film är.
Det är när Jack och Elisabeth är strandsatta på ön, de super sig fulla och Jack vaknar nästa dag och upptäcker att Elisabeth eldar upp all rom som fanns på ön.
Detta är nog Jack Sparrows ärligaste ögonblick, under filmens gång har vi fått sett en karaktär med rappa repliker som är charmiga och roliga. Men nu får han knappt fram några ord förutom: But why is the rum gone?

Här har ni scenen, ni får ha överseende med kvalitén:


Lite rolig onödig fakta:
- Filmen är baserad på en attaktion som finns i Disneyland
- Alla filmerna har en scen efter end credits
- Filmens sista replik kom Johnny Depp på själv samma dag som den spelades in
- De hade först tänkt att filmen bara skulle heta Pirates of the Caribbean, men ifall filmen skulel bli succe och en uppföljare kanske skulle planeras lade de till Svarta Pärlans Förbannelse
- Johnny Depp gick till tandläkaren för att fixa guldtänder, för då kunde de inte säga nej till att Jack Sparrow inte skulle ha guld tänder
- Många blev väldigt sjösjuka
- Eftersom det är en Disney film finns det en Hidden Mickey, det kan vi se i början av filmen när Barbossa skjuter kanonkulor mot Port Royal.
- Jack Sparrows "Jack" tatuering är fake, men han tatuerade senare in de på rktigt.
- Geoffrey Rush tror att man kollar på en film som man läser en bok, alltså vänster-höger, därför ville han befinna sig till vänster så ofta som möjligt i filmen
 - När Jack häller jord eller något liknande i Wills ansikte är det i själva verket choklad.
- Eunuch replikerna är improviserade

Musik
Klaus Badelt är mannen bakom musiken. Han gör ett jättebra jobb och han har verkligen lyckats pricka rätt och hans musik går ofta i mina högtalare här hemma. Musiken är otroligt bra och passar in på filmen perfekt.

Specialeffekter
Specieleffekterna är det heller inga fel på. Visst, de kunde gjort ett bättre jobb när de kommer till piraterna i månljus och eftersom jag sett filmen så fruktansvärt många gånger kan jag se när de använder sig av ett miniatyr skepp eller inte. Om jag märkte det den första gången jag såg filmen kan jag tyvärr inte svara på, för det minns jag inte.
Ve Neill är huvud makeup artisten och hon är, ja ett geni. Finns inget att klaga på där inte.


Jag har kollat på denna film i bluray, och det enda jag kan klaga på i den utgåvan är att det blir "grusigt" när det är mörkt. Hoppas ni förstår hur jag menar. Annars är bilden jätte fin och klar.

Avrundning
Gore Verbinski har gett oss något som vi aldrig har sett förut. Jag har inga nackdelar att skriva om denna film, det är ju en favoritfilm av en anledning. Jag har själv åkt attraktionen filmen har baserats på och det var ett av de lyckligaste ögonblicken i mitt liv.
Filmen är ett mästeverk helt enkelt
10/10


Och lite bilder på min fina men lilla samling:
   


Kommentarer
Angelina säger:

har röstat nu :)

Svar: Tack så jättejättejättejätte mycket!! :)
erika

2012-12-13 | 18:27:15
Bloggadress: http://leath.blogg.se
bexollila. säger:

Missa inte chansen att synas i min blogg - http://www.nattstad.se/bexollila?id=5779137

Om inte, allt bra med dig annars :D ?

2012-12-21 | 10:29:20
Bloggadress: http://www.nattstad.se/bexollila
Kacklar.nu säger:

Jag med.

Svar: Tack så mycket!! :)
erika

2012-12-21 | 16:37:17
Bloggadress: http://cdon.bloggportalen.se/vote?option=53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback