The Dark Knight

Nu har den mörke riddaren bestämt sig: han ska en gång för alla få ett slut på den organiserade brottsligheten i Gotham City. Till sin hjälp har han polischef Jim Gordon och åklagare Harvey Dent - och de visar sig vara en sällsynt bra brottsbekämpartrio. Men snart stöter de på patrull, då den genialiske mästerskurken Jokern träder in på spelplanen. Han skapar snabbt total anarki i staden och tvingar Batman farligt nära fel sida av lagen.




Ännu ett Batman mästerverk från Nolan. Minns inte riktigt när jag såg denna för första gången men jag vet att det var ett tag efter den hade haft premiär då jag inte var något vidare Batman fan på den tiden (ja, vad är det jag säger?). Dock tänker jag skylla det på att alla tidigare Batman är rätt så värdelösa.
Och jag såg faktikst denna före Batman Begins, nej nu klarnarde det upp för mig,
Så här var det, Heath Ledger som ni vet oscarsnominerades för hans prestation så jag var ju tvungen att titta på filmen innan galan gick av stapeln, tror det var 2009, inte säker.

Hur som helst, första gången jag såg den så somnade jag..
Andra gången jag såg den somnade jag..
Kan inte förstå att jag ens erkänner detta nu med tanke på hur mycket jag faktikst älskar denna trilogi idag.
Varför somnade jag då? Jo för den blev lite för långtråkig där ett tag, kan vara värt att notera att jag somnade på samma ställe i filmen båda gångerna. Och det var när Harvey Dent/Two Face blir lite galen och elak, jag trodde att när man fick se att han hade blivit Twi Face att den snart skulle vara slut och att han skulle vara huvud skurken i nästa film, men ack så fel jag hade.
Istället hann han ta över skurkrollen från Jokern och sedan dö, vilket var jätte bra med tanke på att den sista filmen hade inte blivit lika bra om inte han hade dött.

Och käre Heath Ledger då, han gör sin livsroll och han förtjänade sin Oscar som han tilldelades. Han är otroligt bra och stjäl varje scen han är med i, tror inte jag behöver nämna något mer om hans rollprestation, han är genialisk helt enkelt.

Alla återkommande roller är lika bra som i Batman Begins, finns inga människor som skulle passat bättre i en Batman film.
Katie Holmes har också blivit utbytt mot Maggie Gyllenhaal, en klart förbättrad Rachel Dawes men samtidigt känns det som att Katie Holmes och Maggie Gyllenhaal gjorde två olika roller och att Rachel Dawes i Begins är inte samma Rachel Dawes i Dark Knight, vilket är lite synd men som sagt; Maggie Gyllenhaal var ett mycket bättre val som Rachel Dawes

Nolan visar också ännu en gång hur en "Superhjälte-film" ska se ut, han ger oss inte bara massa scener fullspäckat med action som alla anda superhjälte filmer, utan vi får ännu en gång se en karaktärsutvekling från början till slut. Han ger oss en superhjälte-film som är så mycket mer, det finns ett djup och mörjer i filmen, Bruce Wayne gör allt för att rädda Gotham, låter sig till och med bli trodd som en kall blodig mördare så att hela stan är efter honom. Och det Gordon säger i slutet får mig att rysa varje gång; Because he's the hero Gotham deserves, but not the one it needs right now. So we'll hunt him. Because he can take it. Because he's not our hero. He's a silent guardian, a watchful protector. A dark knight.
Kan ju också passa på att tillägga här att manuset är fantastiskt även i denna film, och de är samma manusförfattare som tidigare.
Jag kan dock tänka mig att de var väldigt många som förväntade sig värsta action filmen och kanske blev lite besvikna. Visst är det mycket action, men det är inte bara massa action utan den går så mycket djupare som kanske inte alla uppskattar.
Och vad jag älskar en trilogi när det är meningen att det ska vara en trilogi från första början, varje film börjar spännande direkt och när den är slut vill man genast ha mer för att de slutade så himlans spännande.

Och ännu en gång är musiken helt magisk. Hans Zimmer kommer alltid vara min favorit och som jag sagt tidigare; VARFÖR I HELVETTE VINNER HAN INTE OSCARS OFTARE FÖR?!

Men jag insåg precis en sak nu i skrivande stund och Dark Knight Rises går i bakgrunden. Batmans cave var aldrig med i denna film, det var lite synd. Är ju lite av ikoniskt i mitt tycke så i någon scen skulle de väll kunnat skriva in den.
Och det jag gillade minst med filmen; Vad i helvette hände med Jokern? Jag minns att han hängde där och pratade med Batman men sen kan jag inte minnas att vi fick se han något mer, så vad hände med han egentligen? Jag kan väll inte ha missat en sån viktig detalj? Jag har ju faktikst sett filmen fyra gånger nu men jag har aldrig tänkt på det förut.

Eftersom jag tycker att filmen blir lite seg där mot slutet och Jokern bara försvann så kan jag inte ge filmen ett full betyg, men den är snäppet bättre än Batman Begins tack vare karaktärerna och spänningen (förutom där de blir segt)
9/10


Kommentarer
Niklas säger:

Jag tror inte att Jokern dog. Jag tror snarare att det var meningen att han skulle återkomma som karaktär i The Dark Knight Rises. Men i och med Heath Ledgers död ville inte Nolan överlåta rollen till någon annan.
Nu vet jag inet om det är så, men det låter logiskt :)

Svar: Ja din teori lät faktiskt väldigt logisk så hakar på den teorin :D
erika

2012-12-02 | 01:57:54
Bloggadress: http://nickesfilmblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback