The Hobbit: An Unexpected Journey



Nästan nyss hemkommen från denna film. Tänker bara skriva lite kort om den då jag inte vill spoila något för er. Men om ni inte vill ha reda på något alls så rekommenderar jag er att inte läsa då jag kan skriva såker som ni kanske anser kan vara spoilers.

För det första så kände jag en sån härlig känsla över att äntligen få vara tillbaka till The Shire. Och jag blev tårögd när jag så käre Frodo Baggins och Howard Shores kända musikstycke spelades.
Vi fick se både nya och gamla miljöer som både var väldigt vackra.
Howard Shores kända musik från LOTR trilogin är tillbaka samtidigt som vi får höra nya stycken. Och de har använt den gamla musiken på det sätt så att vi känner igen oss. "Ringen-musiken" från LOTR filmerna når mig alltid in i benmärgen och jag rös minst sagt när jag fick höra det igen.

Specialeffekterna och make upen har förbättrats en hel del, har alltid stört mig på att Orcherna har sett så fula och dumma ut men nu har de även blivit läskiga i utseendet (fast de är fortfarande fula). Jag själv tyckte Gollum var oerhört bra gjord i LOTR filmerna men ack så mycket bättre han var gjord i denna film.
Det var inte värst mycket action sekvenser så hur de kommer se ut återstår att se.

OCH VILKEN BILD!! Var ju på bion i 3D High Frame Rate där de visas 48bilder/s istället för 24bilder/s. Hade förväntat mig en förbättring av bilden men detta var helt fenomenalt! Ni som har tillgång till HFR rekommenderar jag er alla att gå och se själva.

Och som jag har skrivit tidigare så farade jag att filmen skulle vara lite för barnslig, vilket den tyvärr var. Om jag hade ett barn eller småsyskon i 5års åldern skulle jag faktiskt låta de se filmen, utan i vuxet sällskap. Egentligen har jag inget emot det så men jag ville ha en mörk och dyster film, som LOTR. Nu antar jag väll att boken är glad så därför blev filmen glad, men lite mörker hade jag velat haft.
Kan väll bara säga att det mesta jag förväntade mig fick jag se, vill inte gå in så ingående på det.

Filmen i sig var inte så fartfylld och jag blev lite uttråkad i början och undrade om det skulle hända något snart och jag är väldigt nyfiken på hur Jackson har kunnat delat upp allt i 3 filmer.
Och det var något i början som kändes väldigt amatör-aktigt, jag vet inte om de hade något med kameratekniken eller vad det var..

Och jag ÄLSKADE att se alla gamla ansiktet, och hur vissa scener "hörde ihop" med LOTR. Alla nya karaktärer gjorde ett jätte bra jobb och Martin Freeman var ett perfekt val som Bilbo Baggins, både utseende mässigt och hans talang.
Allt som alls är det ett bra familjeäventyr, en genre som jag faktiskt är väldigt förtjust i men på grund av den trilogin Jackson en gång bjöd oss på hade jag hoppats på så mycket mer.
Jag kan också garantera er att mitt betyg kommer ändras i framtiden när jag låtit allt sjunka in och jag har tid att reflektera över filmen.
Återkommer med en mer utförlig resension vid DVD/Bluray releasen.
7/10


Jag vill ännu en gång be er om att gå in på denna länk och hjälpa mig vinna CDONs tävling: http://cdon.bloggportalen.se/vote?option=19

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback