Tomten är far till alla barnen

Sara bjuder in sina tre tidigare män, deras fruar och deras nya barn att fira julafton tillsammans med sin nye man Janne. Allt för att alla barn ska få uppleva en äkta jul tillsammans med alla sina föräldrar.
Med en hel del sprit innanför västen råkar Janne av misstag avslöja för en av gästerna att han låtit sterilisera sig utan att berätta det för Sara, som i sin tur inget högre önskar än att få barn med Janne.
Det tar inte lång tid innan alla på festen känner till Jannes lilla anatomiska ingrepp. Alla utom Sara. Vid middagen avslöjar Sara strålande den glada nyheten: hon är gravid! Janne ska äntligen bli pappa!

 
Eftersom det var jul så vill man ju ladda upp med lite julfilmer, så häromdagen drog jag bort plasten från denna film som jag köpte på mellandagsrean förra året.
Hade hört från många olika håll att den skulle vara svinkul så hade ju förväntat mig att jag skulle klämma fram några leenden under filmens gång. 
Jag kan erkänna att själva menyn var lite småkul då det var full med spermier (barnslig humor jag vet). Men det var nog det enda jag tyckte var roligt med denna film.

Visst, skådespeleriet var bra, med undantag på den unga tjejen med fult svart hår (Alexandra Dahlström), tyckte hon var riktigt usel i denna film. Peter Haber och Leif Andrée är det positiva jag kan se i denna film. Leif gillar jag därför att han gör Bill eller Bull i Pelle Svanslös och när filmen äntligen tog slut insåg jag att han även gör Nemos pappas röst i den svenska versionen av Hitta Nemo, Peter Haber gillar jag därför att det är Peter Haber, en väldigt talangfull skådespelare som kan variera sna roller mycket men ändå göra de bra.
Och så gillade jag själva storyn, den var rolig men filmen var inte rolig, om ni nu förstår hur jag menar.

Och jag haaaaaatade Dan Ekborg eller vad han nu heter. Fruktansvärt sliskig människa och jag blev riktigt äcklad av honom och fick pedofilvibbar. Varför vill man ha med en sån roll i en julfilm som ska vara rolig?
Och den där nya finska grannen.. Hon känns så typisk "kvinnlig" som ska tvinga sin man till massa grejer och hon är riktigt störande, sånna människor vill jag bara ge en käftsmäll.

Jag kan tänkta mig att denna film blir lite roligare om man kollar på den tillsammans med någon då man inte kollar på "samma sätt" då, men som vanligt kollade jag på film ensam och jag blev nästan arg emellan åt för att alla var så jäkla sviniga mot varandra.
Kan inte riktigt förstå att människor kan sitta och skratta åt sånt där, men det är verkligen inte min humor.

Jag förstår varför filmen har blivit en svenskklassiker och folk tycker den är svinrolig. En rolig idé men denna humorn är inte min grej helt enkelt.
3/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback