Disney Klassiker 26: Mästerdetektiven Basil Mus

Innehåller spoilers
Dockmakaren Fladderson försvinner under mystiska omständigheter från sin verkstad. Hans dotter Olivia och Dr. Dawson söker upp den berömde Mästerdetektiven Basil Mus på Baker Street för att få hjälp. Basil förstår genast att det är Skrället, den fruktade professor Rottigans medhjälpare, som kidnappat Fladderson. Men varför? De söker efter ledtrådar och snart är Basil och hans vänner ärkefienden Rottigan på spåret.



Basil Mus hör till en av mina favoriter bland Disney Klassikerna. Filmen öppnar med en mörk och dyster bild över London sen drar handlingen igång direkt.
Vi får möta många starka karaktärer, Basil Mus, Skrället, Rottigan och Dawson för att nämna några. Skrället och Rottigan är nog de som gör störstintryck, när jag var liten tyckte jag de båda var fruktansvärt läskiga och jag var riktigt rädd när jag kollade på filmen. Idag är de ju självklart inte lika läskiga men Skrället sätter fortfarande sina spår, mest pågrund av hans röst skulle jag tro (svenskt tal).


Skrället utklädd till Olivia


Filmen kom i mitten på 80-talet och det är även första gången Disney använde sig av animation och den syns klart och tydligt när de byter från tecknat till animation. Filmen är bra tecknad, kanske inte det bästa Disney gjort, men fortfarande bra och om man ska jämföra med andra tecknade filmer från samma år är det väldigt bra gjort! Musiken är väldigt fin och "Rottigan-låten" är min favorit under filmen.


Rottigan, filmens skurk

Filmen hör till de lite mörkare Disney filmerna, och som är lite mer "vuxen" av sig om man tänker efter.
För att ge ett exempel: Basil och Dawson klär ut sig till "skumma typer" om jag ska härma Basils ordval för att ge sig en på en krog för att få ledtrådar om Rottigan. Inne på krogen sitter "skumma typer" som spelar poker, röker, super flirtar med servitriser och bartendern försöker droga Basil och Dawson.
Inget jag tyckte något konstigt om när jag var liten eftersom jag inte fattade.
Men de har gjort ett väldigt bra men att blanda mörker och roligheter.



Dr. Dawson och Basil Mus, baserade på Dr. Watson och Sherlock Holmes


"Sista-striden" scenen är riktigt snyggt gjort och man kan se på kugghjulen att de är animerade och inte tecknade. Det är i denna scen det verkligen blir "läskigt" Rottigan blir helt galen och det blir även ett sorgligt ögonblick (Rottigan är även väldigt lik Odjuret från Skönheten och Odjuret i denna scen). Det var också ett smart drag att använda sig mestadels av musik i denna scen, vilket gjorde det hela mer "spännande".

Mästerdetektiven Basil Mus är en film jag alltid kommer tycka om och kan se hur många gånger som helst då den aldrig lämnar mig besviken.

9/10
Ger inte filmen full pott då jag önskar att Basil hade haft större plats i filmen, det är det enda negativa jag har att säga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback