Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark

Den handlingskraftige arkeologen ger sig tillsammans med sin självständiga och något svårhanterliga ex-flickvän Marion Ravenwood iväg för att finna den sägenomspunna heliga arken före nazisterna. Den halsbrytande kapplöpningen går genom Sydamerikas djungler, Kairos myllrande gator och en topphemlig ubåtsbas, och Indy tvingas utstå gift, fällor, ormar och förrädare för att nå målet. Arkens krafter släpps slutligen lösa, och Indy kämpar för att ligga steget före nazisterna i denna klassiska filmskatt.




Nu har jag äntligen tagit tag i kragen och sett denna klassiker. Dock så insåg jag att jag sett den förut, kände igen många scener men inte själva handlingen så var väll liten när jag såg det antar jag.

Människor har sagt till mig att de tror att detta är en film som inte är för mig, hur väl ni verkar känna mig en är annan fråga då jag skulle kalla denna film väldigt typsikt "jag". Äventyr som går att se av hela familjen men samtidigt inte är ett dugg barnslig. Jag gillar när det är fart i en film och det är ju det vi får. Actionfylld som de har blandat in humor, perfect match!

Harrison Ford är nog den bäste som går att hitta för denna roll, hans skådespeleri är väldigt bra och till och med hans utseende passar in (förövrigt såg han bra ut i sina unga dagar). Inga utmärkande insatser från någon men alla gör ett bra jobb. Men som vanligt så måste jag ha någon att störa mig på och det fick bli den kvinnliga rollen denna gång, även ifall hon är duktig.

Och behöver jag ens nämna om vad jag tycker om musiken?
Den slutsatsen borde ni kunna dra själv så tänker inte kommenterna något om det.

Specialeffekterna syns ju att de har några år på nacken, men jag jag blev faktikst positivt överraskad över dem. Hade förväntat mig lite "b" effekter där man kan se när de använt sig av en green screen eller inte. Var lite mot slutet där som det brast lite, men för att vara en film från 80-talet är det väldigt bra gjort

Äventyrsfilm som det är så blir filmen aldrig dryg utan har ett bra tempo genom hela. Handligen är bra och har ett bra manus. Enda jag kan störa mig på är att jag inte kunde sluta tänka på Aqua när de sa "Dr. Jones", men det är ju faktikst inte filmens fel, utan danskarnas.

Att påstå att detta inte skulle vara en film för mig får mig verkligen att fundera på hur min filmsmak uppfattas av andra. En av de som sa det till mig var faktikst min Mamma och hon av någon borde ju veta, skäms på dig!
En film gjord av Steven Spielberg när han verkligen var i toppen av sin karriär. Mycket bra film men ändå känner jag inte ett super sug av att de de resterande.
7/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback