The Hunger Games

Varje år direktsänds Hunger games som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt lottas två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta i tävlingen. De skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stylas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer, för att sedan delta i spelet där bara en vinner - den som överlever.

Katniss Everdeen är fjorton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hunger Games har hon inget skydd. När det är Prims namn som dras i lottningen ser Katniss ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen...

 
När jag först såg denna film satt jag på ett 10-timmars flygplan mellan LA och London, hade en liten sketen TV framför mig, ljus från utsidan som bländade skärmen, dessutom är jag kort så jag "nådde" inte riktigt upp till den bästa vinkeln så jag såg mest rutor, jag hade även värdelösa hörlurar så hörde inte mycket och så var det ingen text alls.
Dessutom såg jag inte vad det stod på den inledande texten.
Så när den blev med på discshops rea bestämde jag mig för att ge den en mer rättvis chans.

Kan börja med att säga att jag inte har läst böckerna, men är faktiskt lite sugen efter sett denna film. Som ni säkert hört redan är filmens koncept slående lik Battle Royale, båda är baserade på böcker men jag har ingen aning om vilken som kom först så vet inte heller vem som härmat vem.
Filmens inledning är bra och det finns lite spänning, men filmen blir tyvärr lite dryg efter det.
När själva spelet har börjat hade jag förväntat mig blod och våld, men istället är filmen för barnvänlig så det får vi knappt se skymten av.

Jennifer Lawrence som spelar huvudrollen Katniss gör ett bra jobb, men att hon skulle spela 14år som jag precis läste hade jag inte kunnat lista ut själv. Annars i övrigt gör skådespelarna ett bra jobb, förutom det där "elaka gänget", vissa repliker låter bara löjligt när de kommer ut från deras munnar.
Och den jag tycker sticker ut lite extra är Stanley Tucci, mest är det väll för hans karaktär och att han spelar karaktären väldigt trovärdigt.

Det som jag stör mig mest på är att dessa filmer sägs kommer bli "Nya Twilight", och det skulle heller inte förvåna mig, men jag önskar att det inte kommer hända utan att de istället försöker göra filmerna lite mer "vuxna", orkar inte med att se något sånt där kärleks-trams igen, vill ha en filmserie som satsar på kvalitén istället.

Som sagt hade jag önskat mig mer action under själva spelen och jag hade ganska höga förväntningar av denna film så jag blev väldigt besviken. Men jag tycker ändå att filmen är helt okej och jag ser fram emot den kommade, även ifall jag inte har en blekaste aning om vad den handlar om.

En film där jag hade höga förväntningar men som lämnade mig besviken för att den var för barnvänlig.
En mix med denna och Battle Royale hade vart perfekt, men jag kan ändå tänka mig att se denna igen framöver.
5/10

Kommentarer
Lina säger:

Jag blev med besviken. Filmen var rätt seg i mina ögon och jag förstår inte vad alla ser i Jennifer Lawrence. Hon och hennes påhittade pojkvän som jag inte vet vad heter vann dessutom pris för bästa kemi i The Hunger Games och där kan jag inte heller hålla med, de har ju ingen kemi alls.

Nej, jag blev som du besviken.

Spelar hon inte 16 år? Det har jag för mig? För 14 verkar ju lite väl orimligt.

Svar: Håller med om att den är seg men finns vissa stunder i filmen jag gillar ändå :) OCh kan verkligen hålla med om att det inte finns någon kemi alls mellan de där två! De känns väldigt tafatta tillsammans!
Kopierat från Dischsop, och jag är för lat för att ändra! En annan som påpekade detta men orkade inte kolla upp det, men ni har rätt :D
erika

2013-01-10 | 23:04:37
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/
Lina säger:

Jo, hon är 16. Din källa har fel =)

2013-01-10 | 23:07:26
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback