The Impossible

Maria, Henry och deras tre söner är på semester i det tropiska Thailand. När familjen njuter av solen vid poolen slits paradiset i bitar av den enorma våg som drar med sig allt i dess väg och splittrar familjen.

The Impossible är baserad på en sann historia om en av de tusentals familjer som drabbades av den ofattbara katastrofen 2004. Den visar hur familjen kämpar för sitt liv, men också hur främlingar hjälpte och stöttade varandra för att överleva tillsammans.

'
Det hör inte till det vanliga att jag laddar ner filmer. Men det är ju som sagt Award Season och det är mycket roligare att se på när man är bekant med verken som är nominerade. Så har inget annat val att ladda ner lite rullar, måste ju ha något och några att hejja på under Oscars-galan.

Jag visste redan innan jag började kolla på filmen att den skulle vara känslostark. Eftersom den är baserad på den fruktansvärda tsunami tragedi i asien 2004 så går det inte att hålla sig från tårar.
Första timmen av filmen är riktigt bra, det är då vi får se själva händelsen mm.
Efter det blir det tyvärr lite segt.

Naomi Watts nominerades för sin roll till en Oscar och Golden Globe. Hon gör ett mycket bra jobb, men jag kan inte hennes prestation som något "speciellt" så jag tror att Oscar-priset går till någon annan, precis som Golden Globe gjorde.
Jag blev också överraskad av att  Tom Holland som spelade Lucas gjorde bra ifrån sig. Borde vart svårt för de att hitta en ung skådespelare som klarar av en sån här tung film, men som sagt, han gjorde bra ifrån sig men det var ändå något som fattades. Men för att vara hans första roll framför kameran lyckas han göra mig imponerad.

Att detta har hänt i verkligheten är en bidragande faktor till varför man gillar filmen. Det är även baserat på en riktig familj så allt vi får se är verklighetsbaserat. 
Om karaktärerna hade tagit ur luften hade jag garanterat stört mig på Ewan McGregor karaktär, men nu har jag inte hjärta till att göra det.*
Specialeffekterna är på topp och jag är förbluffad hur de lyckat göra det så realistiskt. Jag kunde nästan känna smärtan när jag såg vissa sår och liknande.

Att Sverige inte får denna film förns i mars är skamligt. filmen gick faktikst upp på vita duken för första gången i september förra året någongång.


Jag tycker det är lite synd att halva filmen är jätte bra och halva är seg, men det är ändå en film jag tycker alla ska se.
7/10

Kommentarer
Lina säger:

Och där har vi än en gång beviset på att Sverige är segare än segast när det kommet till vissa filmer.
Slå vad om att den ska gå på bio här med, så DVDen kommer väll först till hösten.

Svar: Tycker det är så här varje år med de filmer som har nominerats till något pris! Har nästan aldrig hunnit kolla på något!Gick in på imdb för att kolla när den hade premiär i andra länder. November var det i USA, sen får vi den på bio i mars, sist av alla..
erika

2013-01-14 | 23:50:14
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/
Lina säger:

Så typiskt. Men de stora filmerna har vi iaf börjat få innan England, och det är ju alltid nått. Prometheus, The Avengers, Men in Black 3 för att nämna några.

Svar: Ja, Prometheus fick vi ganska långt i förväg än USA har jag för mig!
erika

2013-01-15 | 19:28:56
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/
Lina säger:

Usa kommer jag inte ihåg, men England iaf. Men det finns nog dokumenterat någon stans i min blogg.

Svar: Har för mig att filmen hade premiär när jag befann mig i det landet till och med, och det var i juni. Men hur som helst är det alltid kul när vi får filmerna före de andra länderna :)
erika

2013-01-16 | 05:10:48
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/
Lina säger:

1 juni i Sverige, 8 juni i USA och jag hade fel angående England för det var London premiär där redan den 31 maj och sedan 1 juni för resten av landet.
Men att få en amerikansk film före amerikanarna är inte så illa pinkat, det är ju nästan skandal för USA som låg rätt långt ner på premiärlistan.

Svar: Haha nej, det är ju alltid något! :D
erika

2013-01-19 | 21:40:36
Bloggadress: http://afreaklikeme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback